Regelmatig bewegen remedie voor burn-out!

Beweging blijkt een goede remedie tegen werkgerelateerde klachten. Werknemers die een jaar lang dagelijks minstens een half uur flink bewegen, voelen zich minder uitgeput of vermoeid.
Dat ontdekten onderzoekers van de Radboud Universiteit.

regelmatig-bewegen-lijkt-remedie-burnout

Aan het onderzoek deden ruim tweeduizend fulltimers met een zittend beroep mee. Zij werden met een tussenpoos van een jaar tijd twee keer bevraagd over hun werkbeleving en de mate van bewegen.

De onderzoekers vonden een relatie tussen afnemende werkgerelateerde vermoeidheidsklachten en meer bewegen, maar ook het omgekeerde. Werknemers die in de loop van het jaar hoger scoorden op vermoeidheid, bewogen ook minder. “Hoewel het voor mensen met werkgerelateerde vermoeidheidsklachten juist goed is om te bewegen, lijkt het tegelijkertijd moeilijker voor hen om dit te doen”, aldus de onderzoekers.

Hardloopprogramma
Of het minder bewegen oorzaak of gevolg van de vermoeidheid is, kan uit dit onderzoek niet worden afgeleid. De Nijmeegse onderzoekers gaan nu kijken of een hardloopprogramma helpt om de vermoeidheidsklachten te verminderen.

Proefpersonen die voldoen aan de eisen van het onderzoek, hebben 50 procent kans om in de hardloopgroep of de controlegroep terecht te komen. De ene groep gaat zes weken onder begeleiding hardlopen. De controlegroep gaat niet hardlopen, maar wordt wel onderzocht.

‘Werken van 9 tot 5 is een marteling’ 


Van negen tot vijf werken is een marteling voor lichaam en geest. Dat stelt dokter Paul Kelley van de Universiteit van Oxford. Werknemers zouden veel meer baat hebben bij een werkdag die start na tien uur ’s ochtends.

Volgens Kelley heeft dit alles te maken met onze biologische klok. Ons lichaam is afgestemd op zonlicht, waardoor we ons voor tien uur ’s ochtends eigenlijk helemaal niet kunnen concentreren. We hebben dat niet zozeer door, maar op lange termijn is dit wel schadelijk voor het lichaam. De arts stelt dat ons lijf op den duur sneller te maken kan krijgen met ziektes als diabetes en schizofrenie.
“We leven in een samenleving die chronisch aan slaaptekort lijdt”, stelt Kelley tegenover de Independent. “Vroeger opstaan is schadelijk voor het lichaam omdat je zo de fysieke, emotionele en prestatiegerichte systemen van je lijf beïnvloedt. Je lever en hart houden zich aan een ander patroon en je vraagt die organen constant om zich twee of drie uur aan te passen. Dat gaat niet. Wereldwijd kampen mensen met dit probleem. Iedereen lijdt eronder en het is nergens voor nodig.”
Bron: De Telegraaf

2014 Jaar van het brein!

Ons brein is in zijn functioneren een van de meest complexe organen van ons lichaam.
De Europese Raad van het Brein heeft daarom het jaar 2014 uitgeroepen tot het Europees Jaar van het brein.
Onze hersenen worden beïnvloed door onze sociale interacties, de maatschappij en onze economie. Onbewuste processen in ons brein bepalen het gros van ons gedrag.
Sommige zaken zijn zo vanzelfsprekend voor ons, dat we niet zien hoe ze ons tegenwerken. Dit zijn je “blinde vlekken”.
Uit gewoonte houd je je soms ook aan (niet meer zo effectieve) werkwijzen vast. Je kunt daardoor ineffectieve en belemmerende overtuigingen ontwikkelen die je in de weg zitten bij het bereiken van je doelen. Jouw succes staat of valt met de capaciteit om jezelf aan te passen in samenhang met je omgeving. Dit geldt ook voor bedrijven die voortdurend moeten inspelen op veranderingen. Een lerende organisatie heeft een leercultuur. Dit betekent dat medewerkers kunnen experimenteren en zich verder ontwikkelen. Dit komt ten goede aan het succes van de organisatie en haar medewerkers.
Graag helpen wij je op weg naar succes!