Wat is stress?
Stress wordt veroorzaakt door een prikkel en het lichaam reageert daarop door het
aanmaken van het stresshormoon Cortisol. Dit hormoon wordt bij zowel fysieke als
psychische stress aangemaakt. Alle prikkels worden eerst door de hersenen
verwerkt.

Is stress altijd negatief?
Nee. Stress kan zowel positief als negatief worden ervaren. Als je bijvoorbeeld moet
optreden voor een groot publiek, voel je een bepaalde spanning. Dat is positieve
stress. Negatieve stress ontstaat vaak bij een langdurige mentale inspanning, bij
een hoge werkdruk of door grote emotionele druk zoals angst, verdriet of woede.

Kan je met stress leren omgaan?
Ja, iedereen kan leren hoe je jouw stress kunt reguleren. Sommige mensen zijn van
nature gevoeliger voor stress dan anderen. Hoe je stress ervaart heeft ook met
karakter, competenties en ervaringen te maken.

Wat voor klachten krijg je bij een teveel aan stress?
De klachten variëren per persoon en hangen ook af van wat de persoon zelf als
klacht ervaart. Je kunt denken aan: hoofdpijn, buikpijn, overmatig zweten,
voortdurend moe zijn, slechte concentratie, boos, verdrietig zijn, vergeetachtig,
slecht slapen, gespannen, stil zijn, regelmatig kort ziek zijn, snel uitvallen ……….

Wat zijn dan de positieve kanten van stress?
Het stresshormoon Cortisol zorgt ervoor, dat je alert bent, geconcentreerd en
gemotiveerd. Je creativiteit neemt toe en je hebt plezier in wat je doet.

Wat is werkstress?
Als je stress ervaart op het werk, dan kunnen er verschillende factoren een rol
spelen. Over het algemeen geldt, dat de balans verstoord is. Dit kan komen door te
veel/weinig werk, te moeilijk/makkelijk werk, onduidelijkheid over
verantwoordelijkheid en organisatiestructuren, een manager waarmee je niet ‘klikt’,
reorganisatie, baanverlies, geen steun van collega’s of manager, weinig participatie
in besluitvorming en pestgedrag.

Wat kan ik zelf doen om mijn stressniveau op een gezond peil te houden?
Je kan zelf veel doen om je stressniveau gezond te houden.

1. Zorg voor voldoende beweging. Iedere dag minstens 30 minuten.
2. Let goed op je ademhaling. Adem je vanuit je buik of hoger? De buikademhaling
is de meest ontspannen ademhaling.
3. Als iets je dwars zit, praat er dan over. Als je op het moment zelf te emotioneel
bent, vraag dan aan de ander of je er een keer over kan praten. Bepaal zelf de dag
 en
het tijdstip!
4. Kom je er zelf niet uit? Vraag hulp! Er zijn vaak genoeg mensen in je omgeving
die je willen helpen. Ken je echt niemand? Zoek dan hulp bij een coach.
5. Eet gezond. Een keer lekker snoepen op een verjaardag of een glaasje alcohol is niet erg.
Let vooral op de gewone dagen. Eet zo gevarieerd mogelijk en plan maaltijden in als je weet dat je het druk krijgt. Je snackt dan minder snel.
6. Neem je rust! Plan tijd in voor jezelf. Doe dan wat je het liefste doet. Winkelen, uitgaan of een boek lezen, het maakt niet uit wat je doet. Als het maar helemaal tijd is voor jou alleen. Hang desnoods een bordje op: Niet storen!

Ik vind het leuk als jij mijn website deelt.

Facebook
LinkedIn